Noordelijke plaatjes en praatjes 1

Misschien wordt het weer eens tijd voor noordelijke plaatjes en bijbehorende tekst, na allerlei berichten over mijn boek Vier het LevenAls ik over Scandinavië blog, plaats ik meestal foto's die bij elkaar horen. Foto's die op dezelfde plek gemaakt zijn of over hetzelfde onderwerp gaan. Ik kwam een aantal foto's tegen waarmee ik eigenlijk niet uit de voeten kon, omdat ik er maar één exemplaar van heb en niet een serie over een bepaald onderwerp. Eenlingen, om het zo maar te noemen. Ik dacht: waarom plaats ik er niet een paar op mijn blog, ook al horen ze niet bij elkaar? Zo gezegd, zo gedaan. Ze zijn allemaal in Noorwegen gemaakt. Daar komen ze...


Wie vanaf de bergachtige Vikafjell afdaalt, komt terecht bij Vik, prachtig gelegen aan de langste en diepste fjord van Noorwegen, de indrukwekkende Sognefjord. Kleine anekdote: op de plek waar deze foto gemaakt is, stond een huis met een wit, houten hek eromheen. R leunde tegen het hek aan en even later was zijn nieuwe, blauwe sweatshirt ineens voorzien van witte strepen. Het hek bleek pas geverfd te zijn, maar er stond nergens een bordje met een waarschuwing erop. Wonder boven wonder hebben we de vlekken met nagellakremover uit het sweatshirt weten te boenen en daarna het sweatshirt goed uitgespoeld. Er was niets meer van de verf te zien. Vraag: waarom had ik nagellakremover bij me, terwijl ik zelden nagellak gebruik en al helemaal niet op vakantie? Antwoord: ik heb werkelijk geen idee.


Het plaatsje Sogndal ligt mooi aan de Sognedalsfjord, een zijarm van de Sognefjord. De foto is laat op de avond gemaakt. Er hing op dat moment een mysterieus sfeertje wat kleur en licht betreft. 


Deze rivier zijn we al diverse keren via een brug overgestoken. De foto is dan ook vanaf de brug gemaakt. We blijven hier altijd even stilstaan om naar het voortdenderende water te kijken. En de bergen op de achtergrond maken het plaatje af. Je komt hier terecht als je vanaf het Femundmeer, in de provincie Hedmark, de weg naar Åkrestrømmen rijdt.


Langs de weg van Otta naar Vågå (richting Lom) stonden we op een camping aan een rivier. Vanaf onze kampeerplaats was dit het uitzicht. Niet verkeerd, toch? De camping was te bereiken via een vrij steil gruisweggetje dat ons naar beneden naar de rivier leidde. De camper die we toen hadden, beschikte niet over heel veel power en we vroegen ons af of het ons zou lukken om de volgende dag weer over datzelfde weggetje naar boven te rijden. Voordat je namelijk goed en wel doorhebt dat het om een dergelijk weggetje gaat, ben je al halverwege en is van omkeren geen sprake meer. Veel te smal. De volgende dag reden we met ingehouden adem tergend langzaam naar boven om opgelucht adem te halen op het moment dat we de doorgaande weg bereikt hadden.


Een optrekje op een fantastische plek aan de Lustrafjord. Wel even oppassen als je 's morgens met een slaperig hoofd het terras betreedt. Hopelijk zit er een hekje omheen, zodat je je niet kunt vergissen. De Lustrafjord ligt aan de voet van het berggebied Jotunheimen en biedt veel schilderachtige vergezichten. Met een beetje geluk spot je zelfs dolfijnen.   


De foto hierboven is gemaakt ergens onderweg naar Laerdal. Vraag me niet welke weg het is, dat weet ik dus niet meer. Maar mooi is het er wel. 


Een idyllisch gelegen camping aan een klein meer dat ten westen van het Femundmeer ligt. Welk meer het is? Dat weet ik ook al niet. Ik weet alleen dat het niet ver van het plaatsje Drevsjø verwijderd lag.

   
Het Setesdal, in Zuid-Noorwegen, is ruim 200 km. lang en loopt van Kristiansand tot aan Haukeligrend. Je komt er onderweg allerlei bezienswaardigheden tegen, zoals deze oude brug waar een stukje onverharde weg naartoe leidt, de weg uit vroeger tijden. 


En als laatste, de haven van Molde, aan de Noorse westkust. Met zo'n uitzicht dobber je toch met plezier met je bootje op het water?  

Tot zover deze fotoserie. Wie weet vind ik nog meer eenlingfoto's die ik een volgende keer kan plaatsen. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik zin in vakantie krijg :-) 

Reacties

  1. Wat een leuk idee om die prachtige eenlingen een plaatsje op je blog te geven en er losse stukjes tekst bij te schrijven. Ikzelf heb ook veel foto's die nergens echt thuishoren en ongezien op mijn harde schijf blijven staan. Helaas heb ik ook veel foto's die samenhoren en waarover ik best wat zou kunnen schrijven die ook nog niet op m'n blog zijn beland. Het eeuwige "tijdsaspect". ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat tijdsaspect ken ik maar al te goed, Katrien. Voor ik het weet is het alweer een tijd geleden dat ik iets op mijn blog heb geplaatst en moet ik weer op zoek naar een nieuw onderwerp. Als je veel foto's hebt die bij elkaar horen, dan kost het inderdaad de nodige tijd om de mooiste exemplaren uit te zoeken, ze te plaatsen en vooral om er tekst bij te voegen.
      Achteraf had ik die eenlingen ook per stuk kunnen plaatsen met een verhaaltje erbij. Dan had ik voorlopig genoeg stof tot bloggen gehad en kost het bloggen op dat moment wat minder tijd. Misschien een volgende keer, maar ik ga eerst weer eens op zoek in mijn archief :-)

      Verwijderen
  2. Ben een fan geworden van je door Marjon Nobbe. Werd nieuwsgierig door haar reclame voor je. Verslind momenteel alles wat er maar van je beschikbaar is in de bibliotheek. Heerlijk kan er helemaal bij wegdromen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk om te horen, Cobi, dank je wel! Als er mensen zijn die mijn boeken graag lezen, dan is dat voor mij als schrijfster een groot compliment. Daar doe je het voor :-)

      Verwijderen
  3. Zie ik opeens een vriendin hierboven die mijn naam noemt :-)

    Prachtige foto's Elly! Mooie eenlingen en zo maken we binnen één blog gewoon even een rondje Noorwegen. Ik lees tot mijn grote verrassing dat er ook wel eens dolfijnen te zien zijn... Noorwegen wordt steeds aantrekkelijker! En ik moest wel even lachen om Elly-die-nagellak-remover meeneemt op vakantie haha. Maar ja... Dat was gewoon een vooruitziende blik natuurlijk! Waarschijnlijk heeft die schilder van dat hekje niet kunnen indenken dat zijn hekje interessant genoeg was om tegenaan te leunen. Die tweede foto is heel geheimzinnig zeg!

    Toch nog Noorwegen-plannen dit jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, hè, dat jij ineens genoemd wordt, Marjon :-)

      Dank je wel! Ja, soms kun je dolfijnen spotten in de fjorden of langs de Noorse kust. De ene keer zie je ze onverwachts en de andere keer moet je ervoor gaan zitten en geduldig wachten tot ze langs komen zwemmen.

      Tja, die nagellakremover... Dat zal dan inderdaad een vooruitziende blik zijn geweest ;-)

      Als alles meezit, de controles (volgende week) goed uitpakken (wachten op de uitslag die later komt :-p), dan willen we heel graag nog naar Noorwegen reizen.

      Verwijderen
    2. Lieve Elly, ik wens je dan weer heel veel sterkte! Want ik weet dat het zenuwslopend is... Je weet het: het is vaker goed dan niet. Sterkte sterkte sterkte en ik visualiseer jullie alvast in Noorwegen!

      Verwijderen
    3. Dank je wel, Marjon! Ik zal positief denken. ♥

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts