Het andere noorden

Het noorden van Nederland… In plaats van rond te toeren door Scandinavië verkennen we nu dit noorden. Ik kan alleen maar zeggen dat het ons goed bevalt. Niet alleen Drenthe, ook de aangrenzende provincies Friesland en Groningen bieden ons volop mogelijkheden tot actief bezig zijn en/of plaatsjes bezoeken. We waren al jaren gecharmeerd van Drenthe, maar Friesland en Groningen weten ons inmiddels eveneens te bekoren. De rust, de weidsheid, de stilte, het weinige verkeer buiten de steden, de piepkleine dorpjes met oude huisjes, de nachten die nog echt nacht zijn met duizenden sterren aan een donkere hemel, de Waddenzee waar het licht anders lijkt te zijn dan elders en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er valt van alles te beleven in deze drie provincies. Ik begin maar bij het begin: ons bezoek aan het monumentendorp Orvelte. Daar heeft de tijd stilgestaan. Orvelte is een klein Drents dorp waar heden en verleden met elkaar verweven zijn. Je vindt er eeuwenoude boerderijen (de eerste twee foto's), pittoreske winkeltjes, musea en nog veel meer. 



Orvelte is ergens tussen de 11e en 13e eeuw ontstaan. In de loop der tijd verschenen er boerderijen met akkerbouw en graasden er kuddes schapen op de omringende heidevelden. Dit alles verdween langzamerhand of zette zich in een gemoderniseerde versie voort. Daarom kreeg Orvelte in 1967 de status van beschermd dorpsaanzicht. Het dorp en de boerderijen werden hersteld en ingericht zoals dat rond 1830 het geval zou zijn geweest.

Schaapskooi.

Opslagplaats voor turf. 

Wie een bezoek aan Orvelte brengt moet de auto laten staan en vanaf een parkeerplaats lopend of fietsend het plaatsje verkennen. Heerlijk zwerven door oude straatjes en de tijd even laten voor wat hij is of beter gezegd, teruggaan in de tijd. 



Wij hadden het geluk dat op het moment dat wij Orvelte bezochten er een Brocante Fair werd gehouden. Twee vliegen in een klap. Ik ben nogal een fan van brocante en we waren toch al van plan Orvelte te bezoeken tijdens ons verblijf in Drenthe. Dus een combinatie van die twee dingen was voor ons ideaal.




De sfeer op de Brocante Fair was gemoedelijk. Begeleid door een band die vrolijke muziek ten gehore bracht struinden we de kraampjes af en vergaapten we ons aan prachtige voorwerpen waarvan we wisten dat we die toch niet mee konden nemen in onze camper en er bovendien thuis geen plaats voor hebben. Maar ideeën opdoen is minstens zo leuk. En tussen die ideeën door liepen we tegen een kraampje aan waar broodjes met gerookte Noorse zalm verkocht werden. Dat moest natuurlijk geproefd worden.  


De zalm wordt gerookt d.m.v. een vuur dat onder de oven brandt. 

En in het nostalgische bakkerswinkeltje kwam ik tot de ontdekking dat ze kniepertjes in hun assortiment hadden. Kniepertjes zijn zoete, dunne krokante wafels die in Drenthe, Groningen en in Twente en de Achterhoek gegeten worden. Ik kan me herinneren dat ik ze als kind wel eens kreeg als er familie uit Drenthe bij ons op bezoek kwam die een koektrommel met kniepertjes mee had genomen waar wij van mochten smullen. 

Binnen in het bakkerswinkeltje mochten geen foto's gemaakt worden.
Dan maar buiten.


Kniepertjes zijn voor mij een stukje jeugdsentiment waar ik moeilijk weerstand aan kan bieden en zo gebeurde het dat ik het bakkerswinkeltje in Orvelte verliet met een zak vol overheerlijke wafeltjes en we ’s middags bij de koffie onze tanden in een krakend vers kniepertje zetten. Onze dag kon niet meer stuk! 


















Reacties

  1. Het ziet er naar uit dat jullie een fantastische tijd hebben daar in het andere noorden. Leuk gekozen ook die naam voor jullie alternatieve reisbestemming! Blij dat jullie ook daar de rust, stilte en schoonheid van de natuur kunnen terugvinden. Afgewisseld met het bezoeken van kleine dorpjes en een loppis. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie ik zomaar mijn Boerenbont staan ;-) Ik heb zo'n zelfde bordenrek.

    Een jaar of 10 terug ben ik met Gert, mijn zusje en ouders ook in Orvelte geweest. Erg leuk, we hebben er zo van genoten! Leuk om dat allemaal terug te zien.

    En fijn om te horen dat jullie zo genieten van de rondreis in het Nederlandse noorden. Gert komt uit Groningen en mijn voorouders deels uit Friesland, dus wij hebben wel wat met die provincies. Precies wat je zegt: de ruimte daar... Heerlijk!

    Ik wind jullie nog fantastische dagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je, Katrien :-) Op de een of andere manier willen we toch altijd door het noorden reizen en dit keer is dat in Nederland. We genieten van alle nieuwe dingen die op ons pad komen. Ons thuisland zorgt voor mooie en onverwachte verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel, Marjon!

    Ja, het Boerenbont was ruimschoots aanwezig. Ik moest meteen aan jou denken bij het zien van dat serviesgoed.

    De noordelijke provincies zijn een plezierige reisbestemming. We hebben ontdekt dat veel voor ons onbekende delen van Nederland beslist de moeite van het bezoeken waard zijn. We blijven nog even rondtoeren, op ontdekkingsreis door natuur en naar bezienswaardigheden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts