Recensies

Golddigger Katia heeft het prima naar haar zin met haar luxe leventje in Nederland door haar relatie met de rijke Sverre. Ze houdt van hem vanwege zijn geld en status. Helaas moet ze haar rijke leventje verruilen voor een arm bestaan op een afgelegen plek in Noorwegen. Haar buurman Andor vindt zijn eenvoudige leven perfect en zou niet anders willen. Katia moet enorm wennen aan deze grote omslag, maar ze blijkt het Noorse boerenleven steeds leuker te vinden. Een vlot geschreven verhaal waarbij de schrijfster de juiste snelheid combineert met nieuwe plotwisselingen die voor meer diepte in de karakters zorgen. De lezer leeft mee met de hoofdpersonages door de vernieuwde invalshoek die regelmatig gegeven wordt. Geregeld zal de lezer zich betrappen op een glimlach door de herkenbare situaties.
NBD Biblion.

Het boek leest weer als een trein. Het verhaal is klein gehouden... het is alsof je zelf de belevenissen in Noorwegen meemaakt. De sfeerbeschrijvingen van de omgeving en de boerderij zijn geweldig.
Blog Zweden.

En dat was alweer het tiende boek van Elly Koster en elke keer weet ze me te verrassen. Zonder dat ik het kan omschrijven heeft ze zo haar eigen stijl van schrijven, maar weet ze met haar verhalen alle kanten op te gaan. Van spanning naar ‘meer tussen hemel en aarde’ tot romantiek. Dit is een heerlijke feelgood-roman die zich in de bergen van Noorwegen afspeelt. Er zit net als bij haar andere boeken een boodschap in haar verhaal: waar draait het echt om in het leven? Katia heeft die boodschap nog niet begrepen als het verhaal begint en als ze in de bergen van Noorwegen terecht komt verzet ze zich dan ook hevig. Ze ontmoet er Andor en zonder dat hij het beseft houdt hij haar spiegeltjes voor. Langzaam zie je Katia veranderen. Eerst respecteert ze Andor niet voor wie hij is, maar eigenlijk houdt ze hem daarmee ook een spiegeltje voor. Ik heb genoten van de sfeeromschrijvingen, de eerlijke gedachten van Katia, van de geiten, de kaas (die ik als karamel-liefhebber wel eens zou willen proeven), de muziek… Aanrader!
Uitgelezen.

Als je je openstelt voor de vraag of er meer is tussen hemel en aarde en houdt van een ontroerend, romantisch en zeer origineel verhaal, dan is dit een must-read met een verrassende toevoeging aan een deels voorspelbaar plot, dat zeker niet storend is...
De originele invalshoek van deze warme, fascinerende roman, waarin fantasie en feiten op een smaakvolle manier samenkomen, maakt dat ruimschoots goed.
NBD Biblion.

De kleur van liefde is een boek die je niet zo makkelijk meer weglegt als je er eenmaal aan begonnen bent. Het sterke hoofdpersonage van Linde en het verrassende plot houden je vast tot de laatste bladzijde. Een waardige kennismaking met Elly Koster voor mij en ik kan niet wachten om meer van deze auteur te gaan lezen.
Hebban.

Tijdens het lezen begin je te beseffen dat er wellicht meer is tussen hemel en aarde. Als je daar voor open staat en je je niet door het mystieke gehalte laat weerhouden, dan zal je zeker niet teleurgesteld worden en wederom genieten van de heerlijke schrijfstijl van Elly.
Hebban.

Een totaal ander verhaal dan dat we van Elly Koster gewend zijn, maar van dit genre mag er zeker meer komen. Ik werd werkelijk in het verhaal meegezogen, en wilde alleen maar weten wat er toch allemaal aan de hand was met Linde. Dit boek laat echt de ware kleuren van de liefde zien, de titel kon niet beter gekozen worden. Wat fantastisch neergezet, het is allemaal zo echt, dat je wel moet geloven dat er meer is tussen hemel en aarde.
Boeken Taske.

Al bij het voorschrift laat de auteur weten dat het niet zomaar een roman is die je gaat lezen, maar eentje waarbij ook een stukje geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog in voorkomt... de geschiedenis is er op een heel mooie en respectvolle manier ingeweven. Het is een roman die in het heden speelt, waarbij de hoofdpersoon op een bijzondere manier met mensen uit het verleden te maken krijgt.
Eenmaal in begonnen, kan je het boek niet meer wegleggen, wil je verder lezen. Wil je eerst genieten van de omgeving die schitterend verbeeld wordt, je ruikt nog net niet de heerlijke geuren die bij het landschap horen...
Het verhaal is geschreven vanuit de hoofdpersoon, Linde, die vertelt wat ze ziet en meemaakt. Je hoort haar als het ware haar verhaal vertellen. Soms moet je lachen om haar, dan weer moet je een brok wegslikken omdat het even een aangrijpend, maar tegelijkertijd een ontroerend stukje is, dan weer word je kwaad op bepaalde personen...
Het plot is een echte verrassing, omdat je verwacht dat die anders zou zijn...
Surfing Ann's Boekenblog.

Diep onder de indruk van dit boek... De sfeerbeschrijvingen zijn groots, waardoor je voelt wat Linde voelt... Het boek was niet meer weg te leggen. Want hoe zit het nu echt in elkaar? ...Juist de magie in het verhaal is zo mooi en het leert Linde een belangrijke levensles. Verrassend boek dat je niet zomaar vergeet... Ik weet nu al dat ik dit boek ga herlezen.
Uitgelezen.

Vier vrouwen reizen met een omgebouwde bus door het Zweedse Lapland en het noorden van Noorwegen. Hippie-achtige Grethe rijdt en leidt de overige, jongere vrouwen naar het volgen van je hart. Maar daarvoor moeten de vrouwen leren omgaan met een huwelijkscrisis, wachten op en openstaan voor nieuwe ontmoetingen en een eigen weg leren gaan. Grethe zelf gaat een oude liefde opzoeken. De schrijfster zit dicht op de huid van de protagonisten en dat verhoogt de betrokkenheid van lezers. Boeiend zijn de couleur locale, die de Nederlandse auteur goed kent, en de historische achtergrond (de aanleg van een spoorlijn rond 1900) van een deel van deze roman, getoond in flashbacks, die op fantasie berusten en mooi in de roman zijn verweven. Het boeiende en soms spannende boek kent een breuk die wat teleurstelt doordat het happy end snel in vogelvlucht wordt neergezet.
NBD Biblion.

Een heerlijk verhaal met humor, wijsheid, romantiek, een tikje spanning, een hoop geheimzinnigheid en een stukje geschiedenis.
Uitgelezen.

Een lach, een traan en genoeg avonturen. Het boek leest, net als de andere boeken van Elly Koster, erg gemakkelijk en het is mijn eerste boek die ik in een dag heb uitgelezen :-) Mooie sfeerbeschrijvingen...
Blog Zweden.

Deze roman speelt zich af in Noorwegen; het land waar het hart ligt van Elly Koster. Ze neemt ons mee naar het verleden en laat ons getuige zijn van een gebeurtenis in het verleden die direct met het heden heeft te maken.
Ik heb werkelijk genoten van deze reis door de prachtige natuur van Noorwegen. Een reis in een camper, een reis in bewustwording van de personages maar ook een reis in de tijd. Deze combinatie is bijzonder goed gelukt.
Graag Gelezen.

Een vlotlezende roman van deze veelgelezen auteur. Er zit humor en spanning in en een interessant stukje geschiedenis.
Boekenmening.

Het einde is gewoonweg aangrijpend. Het is vlot geschreven en met verwijzingen naar de hedendaagse samenleving behoorlijk actueel. Ook het onderwerp van overgewicht, voeding en beweging is van deze tijd. Hier en daar zitten een aantal onverwachte twists in het verhaal die je niet ziet aankomen, wat het afwisselend maakt. Al met al een boek dat je met plezier leest en waarbij je af en toe een traantje wegpinkt.
NBD Biblion.

Vier het leven is een roman die thuishoort in de literatuur.
Positief boek met goedgekozen titel.
Met een kwetsbare ik-figuur en een realistische insteek.
Strakke spanningsboog, je voelt het verdriet.
Vlotte boeiende schrijfstijl, genieten van begin tot eind.
Uitstekende karakterschets, heerlijk boek, absolute aanrader.
Vakjury Valentijnprijs 2017.

Dat Elly Koster voor Vier het leven genomineerd was voor de Valentijnprijs verbaast me na het lezen van dit boek niets. Op een vlotte en prettig geschreven manier weet ze twee vrouwen neer te zetten bij wie het leven geen rozengeur en maneschijn is. Op een warme, reële en respectvolle wijze weet ze moeilijke onderwerpen een persoonlijk gezicht te geven. Waarbij een tikje humor en fijne vriendschappen ervoor zorgen dat de lading van het verhaal niet te zwaar wordt.
Connie's Boekenblog.

Een onweerstaanbare mix van levenslessen en romantiek.
Bliyoo (Bruna)

Vanaf de eerste bladzijde ga je om Faith geven. Je voelt haar wanhoop, haar kwetsbaarheid. Ze vertelt over haar eetverslaving en haar overgewicht, zonder dat ze zielig of meelijwekkend overkomt. Dat maakt haar heel sympathiek en door haar menselijke terugvallen van tijd to tijd wordt ze een echt mens, een vriendin. Ook al ben je niet verslaafd aan eten; ik denk dat iedereen iets in Faith herkent.
Uitgelezen.

Het boek van Elly Koster is op een vlotte en hartverwarmende manier geschreven, waardoor je als lezer geboeid blijft. Dankzij Kosters schrijfstijl leef je mee met de personages.
NBD Biblion.

En dan kijk je op van je boek en ben je verbaasd dat je geen kerstboom hebt staan. Wat een ultieme kerstroman... Zo moet kerst zijn.
Uitgelezen.

Dit keer een echt kerstverhaal. De sfeer zit er met het noemen van de All you need is love kerstspecial met Dr. Love Robert ten Brink direct goed in.
Een romantisch boek geheel in de stijl van de kerstspecial van All you need is love. Het verhaal leest weer als een trein en de humor is ondanks de ellende van Caro volop aanwezig.
Blog Zweden.

Het verhaal is zeer vlot geschreven, leest eigenlijk gelijk een trein... Het verhaal brengt rust, sfeer, gezelligheid, spanning en humor.
Boekenfans.

En mocht het boek verfilmd worden ;-):
...ik weet zeker dat het een kerstklassieker zou worden die elk jaar rond kerst opnieuw op tv zou komen.
Surfing Ann's Boekenblog.

Dertiger Joanne volgt haar vader, die plotseling vermist is geraakt, op als eigenaar van een grote hotelketen. Ze krijgt reeds veel aandacht van de media en wil daarom even ontsnappen uit Nederland om bij te komen en na te denken over deze belangrijke carrièrestap. Ze besluit daarom om te kamperen in Noorwegen. Daar ontmoet ze Timo die haar anders over de zaken doet nadenken. Daarbij staat haar huwelijk op wankelen, zonder dat Joanne dit zelf doorheeft. De auteur heeft een grote liefde voor het land Noorwegen en dat blijkt ook uit deze roman, die zich grotendeels in dit land afspeelt. Zij slaagt erin om een goede balans tussen spanning en romantiek op te bouwen en de personages zijn interessant.
NBD Biblion.

Elly heeft een sprekende schrijfstijl waardoor je als lezer een goed beeld krijgt van het geheel... Ik heb zeer genoten van dit boek en vooral het stukje spanning geeft het net dat beetje extra mee.
Passie voor Boeken.

Er gebeurt nogal wat in deze roman en het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, kan ik je vertellen. De personages zijn duidelijk beschreven, zelfs zo goed dat ze voor mij menselijk zijn geworden terwijl ik het boek las. En net zoals met echte mensen zie je niet altijd wie je voor je hebt, ook al denk je deze persoon goed te kennen.
Een paar grote verrassingen die ik niet aan had zien komen...
Graag Gelezen.

...de sfeerbeschrijvingen in dit boek zijn zo geweldig dat je het echt beleeft. Het boek leest fantastisch weg en is niet meer weg te leggen als je er in begint.
Uitgelezen.

Ik had het boek binnen drie dagen uit en dat is sneller dan normaal. Dat komt doordat de schrijfstijl erg prettig is om te lezen en dat de sfeer van Noorwegen duidelijk te voelen is. Het komt bij mij zeer herkenbaar over zoals de drukte in Nederland, de rust in Bandaksli, de natuur in Noorwegen en de keuzes van Joanne. De andere reden is dat het geen ingewikkeld verhaal is waar je van alles moet onthouden om het verhaal te snappen. Een heerlijk boek met prachtige beschrijvingen over plekken in Noorwegen.
Blog Zweden.

De verhaallijn leidt naar een spannende ontknoping... Een met vaart geschreven spannende familieroman die zich afspeelt in Noorwegen (Lom)...
NBD Biblion.

Als lezer word je in de proloog meteen deelgenoot gemaakt van een vreselijk ongeluk. De spanning is er... Spanning binnen de relaties en spanning over de toedracht van het ongeluk. Het boek leest heerlijk soepel door de prettige schrijfstijl van de auteur. Vanaf het begin voel je een bepaalde spanning; niet alles is zoals het lijkt...
Graag Gelezen.
Hebban.

Wat heb ik weer genoten van dit nieuwe boek. Elly Koster neemt je opnieuw mee naar een prachtig stukje Noorwegen en ze weet het weer sfeervol te beschrijven. Daardoor waan je je echt daar in die mooie natuur. En dat als achtergrond van een aardig spannend verhaal met veel menselijkheid en de nodige romantiek. Want hoe steekt het verhaal nu in elkaar? En over wie gaat de proloog (want dat maakt je helemaal nieuwsgierig). Toen ik gistermiddag even verder ging lezen, kon ik het boek niet meer wegleggen en las de rest achter elkaar uit. Ik weet nu al dat ik het ooit ga herlezen. Aanrader!
Uitgelezen.

Elly heeft een gedoseerde schrijfstijl. Ze weet precies hoe ver ze mag gaan in het onthullen van bepaalde dingen. Druppelsgewijs sijpelt informatie binnen bij de lezer. Deze manier van schrijven past ook helemaal in het decor waarin het verhaal zich afspeelt. Zo houdt ze de lezer op elk moment scherp. De personages zijn zorgvuldig uitgewerkt.
De verhaallijn is prachtig. Al lezend vallen de stukjes in elkaar, zowel fysiek als gevoelsmatig. Het is knap dat het geheel niet voorspelbaar is, iets dat je vaak ziet bij een liefdesroman. Dat komt door de schrijfstijl van de auteur en hetgeen dat op de achterflap staat: een veelzijdig romantisch verhaal. De lezer krijgt hier heel wat meer dan alleen romance. Spanning, diepzinnige gesprekken, humor, historische en aardrijkskundige (correcte) informatie en liefdesrelaties. Een aantal onverwachte spannende wendingen en goede cliffhangers maken dat het boek slecht weg te leggen is... Prachtig einde van het verhaal.
Hebban.

Het verhaal is ontzettend goed in elkaar gezet met spanning, mooie beschrijvingen van de natuur en natuurlijk de liefde. De reis door Noorwegen is mooi om te lezen. Van het zuiden naar het noorden. Midzomerliefde bevat het beste van Westerstorm en Julie's liefde en is op dit moment het beste verhaal van Elly Koster.
Blog Zweden.

Julie besluit in Noorwegen een pension te starten in een oude boerderij. Zo probeert ze een nieuw leven op te bouwen en het verlies van haar overleden vriend Mats te boven te komen. Ze krijgt praktische hulp van Stian en al snel ontwikkelt zich een romance. Hun relatie wordt echter zwaar beproefd door problemen uit het verleden, verstoorde familieverhoudingen en bedreigingen. Dit zorgt voor een goed volgehouden spanning, tegen het Noorse decor, dat door de schrijfster (1961) met kennis en liefde is getekend. Ook de onderlinge verhoudingen zorgen voor een interessant familieverhaal. Na haar enthousiast ontvangen debuutroman 'Westerstorm' is dit opnieuw een veelzijdig romantisch verhaal.
NBD Biblion.

Mooie combinatie van romantiek, emotie en spanning. Hoewel zware onderwerpen als verlies en rouw om een geliefde en ontwrichte familierelaties een grote rol in het verhaal spelen, slaagt Koster erin om de toon luchtig te houden zonder ongeloofwaardig te worden. Een aanrader voor wie houdt van een boek met de nodige romantiek, maar ook met alle ups en downs van het echte leven. Bijzonder is dat de plaatsen die Julie bezoekt en waar zij speciale herinneringen aan heeft ook werkelijk blijken te bestaan.
Hebban.

Wat heb ik genoten van dit boek. Niet alleen van het verhaal op zich, maar ook van het decor: Noorwegen. De sfeeromschrijvingen voegen veel toe aan het boek. Het is behalve een zeer reëel verhaal (gaat over verlies) ook romantisch en een beetje spannend. Eigenlijk was het niet meer weg te leggen. Aanrader!
Uitgelezen.

Deze debuutroman leest makkelijk en vlot en heeft alle ingrediënten van een klassieke liefdesroman met happy end. Een romantisch liefdesverhaal over verliefdheid en jaloezie met de nodige spanning.
NBD Biblion.

Westerstorm is een echte feel good roman, die de nodige spanning en sensatie bevat. Als lezer vlieg je door het boek heen. Westerstorm schetst een prachtig verhaal over een vrouw die, ondanks alle chaos, stevig in haar schoenen blijft staan. En als extraatje krijg je het prachtige landschap van Noorwegen ook nog cadeau. Elly Koster heeft met Westerstorm een zwoel debuut, vol met verrassingen, spanning en hartstocht neergezet.
Hebban.

Een heerlijk boek, weer helemaal in de stijl van Elly Koster. Romantiek (met een gezonde portie realiteit), intriges, helemaal niet zo voorspelbaar en dan ook de nodige spanning. En dat tegen de achtergrond van de Noorse westkust. Aanrader! En nu moeten we helaas nog zo'n twee maanden wachten op een volgend boek - de rest heb ik helaas gelezen. Gelukkig kunnen de boeken altijd herlezen worden!
Uitgelezen.