woensdag 11 oktober 2017

Een nieuwe bezem

Zoals jullie misschien gemerkt hebben ben ik de laatste tijd weinig op de sociale media te vinden. Oorzaak: veel spanning en onzekerheid. We leven al een behoorlijke tijd met deze twee factoren maar nu beginnen ze toch langzamerhand hun tol te eisen. En de oorzaak van de spanning en onzekerheid is de uitspraak van mijn behandelend arts. Het medische team heeft besloten dat ik over twee of drie maanden weer door de scan ga om te kijken of er iets aan het plekje bij de alvleesklier, waar geen punctie van gemaakt kan worden, veranderd is.
Sinds de vaststelling van dit plekje zijn we inmiddels al ruim twee maanden verder en dan zou ik nog eens twee of drie maanden moeten wachten. Nu kunnen ze er juist nog iets aan doen, omdat het nog zo klein is, werd er destijds tegen ons gezegd. Het is telkens weer wachten en nog eens wachten op een of andere uitslag. 
Volgens de arts was het zo goed als zeker dat het om littekenweefsel ging. Het lijkt namelijk veel op het onschuldige plekje waar wel een punctie van gemaakt kon worden. De vorige keren konden ze absoluut het verschil niet zien tussen een tumor en littekenweefsel en nu gaan ze ervan uit dat het wél littekenweefsel zal zijn. De enige mogelijkheid om vast te stellen waar het om gaat, is volgens hem een zware operatie. Is er echt niet ergens een tussenweg te vinden? Een zware operatie voor misschien niets zitten wij hier echt niet op te wachten. Hoe dan ook, het voelt niet goed.

Het bericht dat we weer langer moeten wachten was echt een anticlimax voor ons. We hadden gehoopt dat er toch iets mogelijk zou zijn waarbij ze konden zien waar het om gaat. Het zorgde ervoor dat ik even geen energie meer had, maar nu probeer ik er weer een beetje bovenop te krabbelen. Daarbij had ik de pech dat ik ook nog eens een herfstgriepje te pakken kreeg waar nu heel langzaam verbetering in lijkt te komen. 


Maar goed, ik ben bezig mezelf weer bij elkaar te vegen, mede dankzij R – wat ben ik blij met een man als hij – en ondertussen hebben we bij onze huisarts een consult aangevraagd om een second opinion te bespreken. We willen graag meer zekerheid proberen te krijgen. Of er misschien toch een tussenweg is i.p.v. opnieuw een flinke operatie. We gaan ons goed laten informeren, over wie, over waar. Het kost weer energie, alles opnieuw opstarten. Dat is dan maar zo. Volgende week dinsdag hebben we een afspraak staan. Deze week was de huisarts helaas niet aanwezig. Als de molen eerst maar weer eens draait.

En terwijl R met onze bezem nu en dan buiten de herfstbladeren te lijf te gaat, ben ik ergens tussen al die vreemde bedrijven door nog steeds bezig mijn boek af te maken. Ik geloof dat ik nog nooit een roman heb geschreven waarbij ondertussen zoveel gebeurde wat mij uit mijn concentratie haalde. Bijna al mijn boeken doen mij wel ergens aan herinneren en dan helaas niet altijd aan fijne dingen. Het lijkt me heerlijk om een keer te kunnen schrijven zonder allerlei toestanden aan mijn hoofd. O, wat moet dat een luxe zijn! 
Misschien wordt het tijd een nieuwe bezem aan te schaffen, eentje die alles beter bij elkaar veegt en aan de kant schuift waar ik niets aan heb. Weg ermee! En dan bedoel ik niet de herfstbladeren :-)


Eerste foto: een betoverend uitzicht bij Valdres.
Tweede foto: kleurrijke herfst in Bøverdalen.

20 opmerkingen:

  1. Jeetje Elly het zit ook echt niet mee meid. Ik hoop zo dat er snel een einde zal komen aan al die ellendige onzekerheid. Heel veel sterkte en ik denk aan jullie want ook R zal het niet makkelijk hebben dat weet ik uit ervaring toen bij mijn man kanker vastgesteld werd stond niet alleen zijn leven op zijn kop maar ook dat van mij en de kinderen. Dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onzekerheid kan echt ontzettend aan je knagen. Het zou fijn zijn als er meer duidelijkheid kwam.
      Jij weet hoe het voelt, helaas. Het is waar dat het leven van de partner en de kinderen ook helemaal op zijn kop komt te staan, maar toch ben je er in zulke situaties voor elkaar.
      Dank je wel! Lieve groet.

      Verwijderen
  2. Heel veel sterkte en wijsheid voor jullie. Goed dat je een second opinion gaat doen en dat je een arts vindt die jou de juiste informatie en eventuele behandeling kan geven.En dat jullie dan eindelijk weer rust krijgen en weer op kracht komen. warme knuf
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Truus. Een beetje meer rust zou zeker welkom zijn. Even niets aan je hoofd. Heerlijk lijkt me dat.
      Lieve groet!

      Verwijderen
  3. Hopen dat de second opinion wat oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zou fijn zijn. We zullen het zien...

      Verwijderen
  4. Ach Elly, wat ellendig. En je was zo hoopvol toen we elkaar tegenkwamen bij de Voordeelmarkt. Ik hoop dat het inderdaad littekenweefsel is. Die rottige spanning... Ik vind het knap dat je nog kunt schrijven. Ik heb na 20 april niets meer gedaan. Krabbel nu een beetje overeind. Vervelend, ik houd van de herfst maar niet van de verkoudheden die dan sneller plaatsvinden. Ik word er nu zo iebelig van. Ik hoop zo dat je goed uit de scan komt. Heel veel sterkte en dat geldt ook vouw jouw aardige dochters en echtgenoot. Liefs, ik denk aan je en bid voor je, al was het maar om je moed en sterkte toe te wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoopvol proberen we altijd te blijven, al valt dat soms niet mee. Het schrijven kost moeite. De concentratie is vaak ver te zoeken of ik kan gewoon iets niet meer goed onder woorden brengen. Soms is dat frustrerend.
      Och, schrijf jij sinds die tijd niet meer? Dat is ook wat. Ik hoop dat je binnenkort weer een keer de energie en de inspiratie vindt om te schrijven, want als je eenmaal in een verhaal zit, dan ben je even afgeleid van alles wat er om je heen gebeurt en dat is fijn.
      Bedankt voor je lieve woorden en jij ook alle goeds en heel veel sterkte gewenst, Reina ♥

      Verwijderen
  5. Hè verdorie, Elly, weer een kink in de kabel!
    Goed dat je een second opinion wil! Heb je contact met je zorgverzekeraar gehad over waar zij dat aanbevelen? Ofwel: waar er veel kennis is en de kans het grootst is dat er snel iets nuttigs uitkomt. Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik het zeker doen, zodat je dat ook met je huisarts kan bespreken.

    Succes en sterkte, voor jullie allemaal!

    Hartelijke groet,
    Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een second opinion lijkt ons het beste. Ik heb al contact gehad met de zorgverzekering, dus dat komt goed, dank je :-) We zullen zien wat er gebeurt...
      Lieve groet!

      Verwijderen
  6. Wat een mooie foto's bij een bericht die het jaargetijde benadrukt. Maar wat een bericht Elly, een second opinion lijkt inderdaad de meest logische stap. Als men op vermoedens en denkkracht diagnoses kan stellen, had je die allang gevolgd.

    Heel naar maar logisch is dat je zekerheid zoekt in deze onzekere periode. Laat R. de bladeren vegen en jij de bladzijden schrijven.

    Ik wens je genoeg energie en afleiding om dit boek af te schrijven. Op naar een ander verhaal!
    Sterkte! en Herfstzoen, Marjanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er blijft geen andere keuze over dan een second opinion. Vermoedens hebben we in mijn geval niets aan, wel aan snel handelen.
      En ondertussen blijven we gewoon doorgaan met vegen en schrijven :-)
      Dank je wel en liefs! ♥

      Verwijderen
  7. Ik wist natuurlijk al het een en ander, maar niet dat je huisarts net met vakantie was (ook dat nog) en dat je griep kreeg (wat ik helemaal niet zo verwonderlijk vind). En dat je energie even helemaal op was is niet meer dan logisch lijkt me. Dit is ook onnoemelijk zwaar en het is toch erg dat doktoren dat niet inzien en begrijpen. Onmenselijk. Ik ga weer hard duimen voor dinsdag zodat jullie een goed alternatief aangeboden krijgen.

    Heel veel sterkte voor jou en R (en dochters en andere dierbaren).

    🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles bij elkaar opgeteld is het inderdaad niet verwonderlijk dat de accu een keer leeg raakt. Maar we zijn weer aan het opladen en dit weekend kan dat hopelijk ook met zonne-energie :-)

      Bedankt voor het duimen en de klavertjes! ♥

      Verwijderen
  8. Oh ja en dat komt echt weer: schrijven met een blije zorgeloze achtergrond. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een bezem en een pen. Beiden goed om even alles om je heen te vergeten. Knap dat je dit van je af kan schrijven Elly! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het helpt om alles van mij af te schrijven. Als ik dat niet doe, dan blijft er teveel in mijn hoofd zitten. En die bezem en die pen kan ik daar goed bij gebruiken :-)
      Lieve groet! ♥

      Verwijderen