donderdag 7 september 2017

Tegenwind

Tegenwind. Ik ben er al behoorlijk aan gewend geraakt. Vooral op de fiets ontkom je er niet aan, zeker niet als er een stevige wind staat. Een kwestie van flink kracht zetten op de pedalen, verstand op nul en fietsen maar. Gisteren stond het verstand niet op nul maar probeerden boosheid en teleurstelling zich een weg naar buiten te banen, terwijl ik de pedalen in een fikse tegenwind in beweging probeerde te houden. Nee, ik heb geen elektrische fiets, het komt puur op mijn eigen kracht aan. En hoe bozer ik ben, hoe meer adrenaline, hoe harder ik ga fietsen. Het fietsen in de tegenwind zorgt ervoor dat ik met bepaalde emoties in aanraking kom. Ik roep ze zelfs op, zodat ik ze in de tegenwind uit kan dagen, desnoods kan uitschelden (in gedachten), laat weten dat ze me niet klein zullen krijgen. Tegelijkertijd geeft de tegenwind mij het gevoel dat ik leef en hoe hardnekkig die wind ook is, ik het niet toelaat me omver te laten blazen. Op momenten dat de wind toeneemt, wakkert mijn strijdlust alleen maar meer aan. 


De boosheid en teleurstelling worden veroorzaakt door de uitslag van de scan die we eergisteren te horen kregen. Was er op een eerdere scan één plekje te zien, nu is er bij een nieuwe scan nog een klein plekje gevonden die er niet hoort te zitten. En was de arts tijdens ons vorige gesprek nog vrij positief en zei hij dat het misschien om littekenweefsel van een eerdere operatie ging, nu zei hij plotseling dat beide plekjes er niet goed uitzagen. Een forse vlaag tegenwind. 
Er wordt een plan van aanpak gemaakt en die krijg ik a.s. maandagmiddag te horen. Er rijzen natuurlijk vragen op bij dit onverwachte scenario. Vragen die we zeker nog gaan stellen. Maar eerst alles laten bezinken. Voor de zoveelste keer.


Ik voel me goed, beter dan ik me sinds lange tijd gevoeld heb, en daarom lijkt datgene wat we te horen hebben gekregen onwerkelijk. Vier maanden geleden is er tijdens een operatie niet alleen alles wat niet goed was en wat verdacht leek verwijderd, maar is er zelfs preventief het een en ander waar nog niets aan mankeerde weggehaald. Daarna volgde er een chemospoeling. En nu krijgen we bovenstaande uitslag te horen en denken we: hoe is het mogelijk? 
Na de eerste schrik komen boosheid en teleurstelling om de hoek kijken. Het (nog) niet accepteren. Strijdlust. Vol tegen die tegenwind in. Ik praat met de tegenwind en probeer erachter te komen waarom hij zo hard waait. Ondertussen weet ik dat ik nooit een antwoord zal krijgen en dus ploeter ik gestaag door, laat ik ook de pedalen in het dagelijkse leven flink draaien. Als ik dat niet doe, val ik om.
Tegenwind op de fiets, tegenwind in het leven. Ik combineer beide met elkaar en maak er het beste van. We blijven hier positief, met of zonder af en toe een paar tranen, en durven nog te dromen, te genieten én te lachen. We zouden niet zonder die drie laatste dingen kunnen.






20 opmerkingen:

  1. Heel veel sterkte Elly!
    En er komt absoluut weer wind in de rug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Liesbeth! We blijven wachten op een gunstige wind :-)

      Verwijderen
  2. Oh wat kan ik me je gevoelens voorstellen!
    Laat het bezinken en vooral krop je gevoelens niet op!
    Misschien een second opinion overwegen?
    Heel heel veel sterkte en ik bid voor jullie en wilde dat ik meer voor jullie kan doen. Je heb mijn mail-adres en je mag me altijd mailen.
    Een hele warme knuffel voor jullie.
    hartelijke groet,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Truus! We hebben het nu redelijk laten bezinken en er wordt veel gepraat. Nee, geen opgekropte gevoelens. We wachten af wat er maandag gezegd wordt en zien dan verder. Lief van je dat ik je mag mailen :-)
      Lieve groet!

      Verwijderen
  3. Zat net nog even de post "Plotseling is alles anders" te lezen van 2 september 2013. Vier jaar tegenwind in verschillende hoedanigheden. Het lijkt wel een verhaal uit een slecht boek. Respect voor de wijze waarop jullie al die tijd de tegenwind het hoofd hebben kunnen bieden. We hopen dat het deze keer ook weer lukt.

    ! ! ! ! ! Ontzettend veel sterkte ! ! ! ! !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat lijkt zeker een slecht boek. Gelukkig zaten er in al die jaren ook genoeg mooie momenten tussen, maar toch... Zo'n verhaal zou ik zelf niet verzinnen ;-)
      Tegenwind maakt sterk, maar een beetje wind in de rug zou wel welkom zijn.
      Dank je wel!!!

      Verwijderen
  4. Lieve Elly... Het voelt zo onwerkelijk... Hoe moet dat voor jullie zijn. Maar zelfs nu je dit nieuws hebt gekregen en je het daar toch moeilijk mee hebt, lees ik tussen de regels door een enorme kracht. Tegenwind kan ook wind mee worden. Houd vol! Sterkte en kracht en licht en ladingen klavertjes.

    <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is allemaal heel onwerkelijk. Maar de vechtlust is er gelukkig ook nog. Wind mee zou aanvoelen als een groot cadeau. We houden de moed erin. Dank je wel! ♥

      Verwijderen
  5. Lieve Elly, dat is zeker een tegenwind waar je niet op gehoopt had. Probeer inderdaad positief te blijven! Wens je heel veel sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We blijven positief, Ans. Het moet toch een keer de goede kant op gaan.
      Dank je wel :-)

      Verwijderen
  6. Dat je van zulk teleurstellend nieuws zo'n mooi verhaal kan maken. #chapeau ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het helpt als ik dit soort dingen van me af kan schrijven en dan het liefst een beetje in een speciale verpakking ;-) Dank je wel! ♥

      Verwijderen
  7. Akelig Elly! Ik denk aan je en duim voor je dat het ook dit keer weer goed zal gaan. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk valt het inderdaad allemaal mee. We blijven hopen op iets positiefs. Dank je wel!

      Verwijderen
  8. Lieve Elly, wat wens ik je toe dat die keiharde tegenwind een onstuimige rugwind wordt. Roos Verlinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou heel erg fijn en welkom zijn, een flinke wind in de rug. Dank je wel, Roos!

      Verwijderen
  9. Wat een flinke domper, Elly! Zeker als je denkt te voelen dat het beter gaat, dan komt dit als een wel erg koude douche :(.

    Heel veel sterkte en houd je positieve insteek vast!

    Lieve groet, Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was zeker een domper, Yvette. We hopen dat het uiteindelijk allemaal mee zal vallen.

      Ja, we proberen positief te blijven, dat helpt. Dank je wel!

      Lieve groet terug ♥

      Verwijderen
  10. Hoop dat je vandaag wat meer te horen hebt gekregen, heb aan je moeten denken vanmiddag. Veel sterkte! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we hebben meer te horen gekregen en gelukkig was dat positief! Ik plaats vandaag iets hierover op Facebook en misschien ook op mijn blog.
      Dank je wel! Lief dat je aan mij gedacht hebt ♥

      Verwijderen