vrijdag 11 augustus 2017

Noorderlicht?

Afgelopen week zat ik op een avond onze vakantiefoto's te bekijken die we vorig najaar in Noorwegen gemaakt hebben. Van die Noorse taferelen kan ik nooit genoeg krijgen en zo nu en dan zoek ik ze op om wat mooie en leuke herinneringen op te halen. Net of je daar weer even bent. We hebben veel foto's van zonsondergangen gemaakt, vooral bij het Femundmeer. De omgeving daar leent zich er uitstekend voor vanwege het ruime zicht over het meer en de met bergen afgetekende horizon.
Bij het bekijken van de foto's kwam ik de twee onderstaande exemplaren tegen. Foto's waar ik nooit zoveel aandacht aan schonk, omdat we veel spectaculairdere foto's van zonsondergangen op die plek gemaakt hebben. Maar ineens viel mij iets op, een groene rand boven de horizon. Huh? Die rand was niet zichtbaar op het moment dat wij daar naar de zonsondergang stonden te kijken. Dat wist ik zeker. Meteen schoot het door me heen: zou het noorderlicht geweest zijn? We keken op dat moment in de richting van het noorden en soms is het noorderlicht alleen via de camera te registreren en niet met het blote oog. 


Maar hebben we daar dan helemaal geen erg in gehad toen deze foto's gemaakt werden? Blijkbaar niet. Waarschijnlijk omdat je niet verwacht dat er zoiets te zien zal zijn. Noorderlicht associëren we meer met een donkere maar heldere avond of nacht in plaats van een zonsondergang. In die tijd viel er al noorderlicht te spotten, ook bij het Femundmeer. Het was de tweede helft van september en we hielden regelmatig de vooral donkere hemel in de gaten, voor het geval dat... 
Het is ons tijdens die reis gelukt om het noorderlicht goed met het blote oog te kunnen zien bij Ålesund, aan de Noorse westkust. Maar ook daar hebben we een aantal foto's gemaakt waarop het noorderlicht alleen via de camera viel waar te nemen, waar we ons overigens wél bewust van waren :-)
Bij het Femundmeer hebben we het bijzondere licht niet kunnen ontdekken. Dachten we. Totdat ik deze foto's beter bekeek. Zou het inderdaad het noorderlicht geweest zijn of heeft de groene kleur gewoon met de zonsondergang te maken? Het antwoord laat ik aan experts over, maar het zou natuurlijk zomaar het  noorderlicht kunnen zijn. En daar kom je dan bijna een jaar later achter. De foto's zijn niet bewerkt, dus dit is de kleur zoals de camera het geregistreerd heeft.
Als we daar weer een keer zijn of op een andere plek met goed zicht op het noorden, dan moeten we de camera 's avonds misschien eens vaker op een statief zetten en nog wat meer foto's maken. Je weet maar nooit wat je te zien krijgt...


Wil je het prachtige noorderlicht bekijken dat wij in Ålesund gezien hebben, dat kan hier. Dan kun je meteen van alles lezen over een handige noorderlicht app, zodat je altijd weet wanneer het noorderlicht in Scandinavië te zien is en nog veel meer handige wetenswaardigheden over dit onderwerp. 









16 opmerkingen:

  1. So beautiful ...it's so nice to look all colours ..:)
    You are in Norway know I suppose...Have a nice time and enjoy 👍👌🙂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, the pastel colors are wonderful to look at, Birit.
      Unfortunately we are not in Norway now. The pictures are from last year autumn. But we hope it is possible to travel again to Norway at the end of summer, to see more beautiful sunsets and to chase the Northern Lights.

      Verwijderen
  2. Het zou toch best het Noorderlicht geweest kunnen zijn? Luchtvervuiling mag je daar uitsluiten, denk ik. Mooie foto's, Elly!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat lijkt mij goed mogelijk, Mieke. Er is niets in de wijde omtrek te vinden wat luchtvervuiling kan veroorzaken.
      Dank je wel!

      Verwijderen
  3. Okey ...the autumn is beautiful with all thouse collars I know that too and is not so much tourism...so " free" area to visit then...Good idea 👌👍🙂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Autumn colors are really beautiful and indeed, there are almost no tourists. That's one of the reasons why we like to be there during that season :-)

      Verwijderen
  4. Oh wat een mooie foto's! Tja, dat kan het Noorderlicht zijn inderdaad. Geheimzinnig licht is het! Maar wat het ook is: het is bijzonder mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! :-)
      Misschien is het een soort weerkaatsing van zonlicht. Geen idee. Maar omdat het er toch groenig uitziet... Dat maakt het nou net anders.

      Verwijderen
    2. Ik vind het aannemelijker dat het toch het Noorderlicht is hoor (wat ook een weerkaatsing is toch).

      Verwijderen
    3. Of het noorderlicht echt een weerkaatsing is, weet ik niet zeker. Het zijn geladen deeltjes afkomstig van de zon en die komen in de atmosfeer van de aarde in botsing met bepaalde atomen en moleculen. De atomen zenden in die toestand een teveel aan energie uit in de vorm van lichtdeeltjes en die deeltjes veroorzaken het noorderlicht. Tot zover het wetenschappelijke praatje :-)
      Ik heb opgezocht hoe de vork precies in de steel zit, hoor. Dat je niet denkt dat ik het uit mijn hoofd weet :-D Natuurkunde was tijdens mijn schooltijd absoluut niet mijn beste vak :-p Maar we moeten natuurlijk wel zeker van onze zaak zijn, voordat we iets zeggen wat niet op waarheid berust ;-)

      Verwijderen
    4. Kijk, zoveel wist ik er ook niet van :-) Ik dacht het deeltjes van de zon waren waar de zon dan weer op weerkaatste, maar het zit dus toch anders. Nou. Dit is gewoon een gloed van het Noorderlicht en daarmee uit ;-) ;-)

      Verwijderen
    5. Zo is dat. Wij zeggen dat het noorderlicht is. Punt uit ;-)

      Verwijderen
  5. Wel of geen noorderlicht, de foto's zijn erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het maakt inderdaad niet uit :-) Hoewel ik het leuk zou vinden als het wel zo was.

      Verwijderen
  6. Hoi Elly, persoonlijk denk ik niet dat het noorderlicht is. Het is nog erg licht op de foto. Ook voor op de camera zou het een stuk donkerder moeten zijn.

    Maar wat maakt het uit? Het is een prachtige gezicht! En het echte noorderlicht heb je al meegemaakt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Het was inderdaad nog licht maar de zon was al wel onder en het begon iets te schemeren. En het maakt inderdaad niet uit, we hebben het al gezien zoals we het graag wilden zien. Al zouden we het heel graag nog een keer willen meemaken. Het werkt nogal verslavend :-)

      Verwijderen