Valentijnfestival 2017

Vandaag is het precies een week geleden dat het Valentijnfestival gehouden werd. Tijdens dit festival werd o.a. de Valentijnprijs uitgereikt, een prijs voor het beste romantische boek. 
Ik had beloofd een blog te schrijven over dit evenement. Dat is iets later geworden dan gepland, maar beter laat dan nooit. Er kwam iets tussen waar ik later misschien meer over vertel. 


Buiten was alles veranderd in een nogal koud winter wonderland. In Het Oude Tolhuys in Utrecht, waar het Valentijnfestival plaatsvond, was het gelukkig lekker warm. Met die witte wereld buiten kreeg je bijna het gevoel alsof je op wintersport was. Er lag een mooi laagje sneeuw dat ook de takken van de bomen rondom Het Oude Tolhuys bedekte en in het restaurant waar we lunchten brandde een gezellig knapperend haardvuur. 
Na de smakelijke lunch was het tijd voor het festival. Op een mooie overdekte binnenplaats waren kraampjes met boeken en andere leuke zaken te vinden. Helemaal links op de foto zie je de schrijfsters José Vriens en Marjon Stroet in gesprek met elkaar.


Verder was er de mogelijkheid een aantal workshops te volgen en was er een fotograaf aanwezig (Jeroen Mies Fotografie) die mooie foto's maakte van iedereen die dat graag wilde. De foto hieronder is door hem gemaakt. Links van mij zie je onze oudste dochter en rechts haar schoonmoeder. Helaas kon onze jongste dochter er dit jaar niet bij zijn, in tegenstelling tot vorig jaar. 


Er was een groot aantal auteurs aanwezig wat de bezoekers van het festival de gelegenheid bood kennis te maken met zijn of haar favoriete schrijver/schrijfster. Een van deze schrijfsters, Anita Verkerk, zie je op de volgende foto achter de tafel zitten. Zij signeerde boeken voor haar fans.


En zelf signeerde ik ook nog een aantal boeken.  


Als auteur was het natuurlijk leuk om lezers te ontmoeten of recensenten, zoals Connie van Connie's Boekenblog. Zij staat links op de eerstvolgende foto en rechts zie je Anita Verkerk nog een keer. Als auteur een gesprekje aanknopen met andere auteurs is iets waar een dag als deze ook geschikt voor is. Er waren ook mensen aanwezig van Hebban, de website voor lezers, door lezers. 


En zo ontmoette ik bovendien iemand die ik via de sociale media heb leren kennen, namelijk Marjanne. Op haar blog OverHaar deelt Marjanne haar belevenissen en haar gedachten over allerlei zaken. Het was heel erg leuk jou eindelijk te ontmoeten, Marjanne! Deze ontmoeting moest uiteraard vereeuwigd worden. (Met dank aan Jeroen Mies Fotografie.)


Tijdens de tweede helft van de middag volgde het officiële gedeelte, de prijsuitreiking, gepresenteerd door Marjan van den Berg


Op de volgende foto zitten de genomineerden op een rij, met van links naar rechts: een lege stoel waar José Vriens hoorde te zitten. Jammer dat zij net even buiten beeld was. Ikzelf ben in gesprek met Gerda van Wageningen. Naast Gerda zit Reina Crispijn, de winnaar van de Valentijnprijs van vorig jaar en naast Reina zie je Simone Foekens. 


Marjan interviewde eerst de genomineerden en daarna werd de winnaar van de Valentijnprijs bekendgemaakt door Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van het CPNB


Van de vijf genomineerden voor de Valentijnprijs (waaronder ikzelf met mijn boek Vier het leven) werd uiteindelijk Simone Foekens de winnaar van deze prijs, met haar roman Schelpenwit. Ik heb je al gefeliciteerd, Simone, maar nogmaals van harte gefeliciteerd! 
Door het Valentijngenootschap was voor het eerst een schrijfwedstrijd georganiseerd en ook daarvan werd de winnaar bekendgemaakt. Tamara Haagmans won deze wedstrijd met haar romantische verhaal Vroeger of later. Tamara, jij ook van harte gefeliciteerd! 
Helaas moest ik de zaal vroegtijdig verlaten vanwege een kriebelhoestbui. Sommigen van de aanwezigen dachten dat ik geëmotioneerd was maar ik kan jullie geruststellen, dat was niet het geval. 
Al met al was het een geslaagde dag en konden we na een overheerlijke warme maaltijd in Het Oude Tolhuys op weg naar huis gaan. Helaas heb ik de Valentijnprijs niet in de wacht gesleept, maar genomineerd zijn is al heel erg leuk. En zeker als je voor tweede keer genomineerd wordt. Vorig jaar was dat met mijn roman Blind Vertrouwen en dit jaar met Vier het leven. Dus flink mijn best blijven doen met schrijven, wie weet wat het nog brengt...  







Reacties

  1. Heel veel succes met de volgende nominatie en volgend jaar ben je er gewoon weer bij en dan wie weet gr


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Gea :-)
      Een derde nominatie zou wel heel bijzonder zijn, maar er zijn zoveel goede auteurs, dat maakt het er niet makkelijker op. En die gun ik het ook allemaal om een keer zoiets mee te maken.
      Ik ga in ieder geval mijn best doen!

      Verwijderen
  2. Mooi verslag, Elly. Gewoon je ding blijven doen! Je schrijft heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal ik zeker doen, Mieke :-) Fijn om te horen! Dank je wel!

      Verwijderen
  3. Het is zeker een eer om genomineerd te worden en ook dit schrijf je met plezier. Blij dat ik je daar heb ontmoet en bevestigd te zien met een professionele foto, vind ik helemaal leuk. Warme herinneringen aan die dag, ook voor mij ondanks het pak sneeuw wat onze leefomgeving veranderde in een beetje Noorse kleur.
    De jury en de stemmers hebben gekozen. Ik vind dat er ook nog wel een nominatie bij kan voor de meest aansprekende kaft en titel.
    Maar hé, ik stem sowieso op jou ;-))

    Succes met het schrijven van je nieuwe boek.
    Vier het leven ♥.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winterse omstandigheden op die dag waren precies het tegenovergestelde van de voorkant van mijn boek. Laten we het voorstellen aan het Valentijngenootschap om voor een cover en titel ook een prijs uit te reiken ;-)
      Fijn dat ik in ieder geval een vaste stemmer/fan heb :-)
      Dank je wel! ♥

      Verwijderen
  4. Wat een leuk verslag :-) Al met al is zo'n dag heel leuk toch. Jammer dat je niet won... We hebben ons best gedaan en ik vond jouw boek het daar waard voor! Maar de andere boeken zijn natuurlijk ook goed en er kan er maar één winnen natuurlijk.

    Bijzonder toch, al die internet-ontmoetingen :-D En leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, dat is fijn om te horen :-)
      Ik verbaasde me er zelfs over dat ik genomineerd was. Er komt niet veel romantiek in Vier het leven voor. Daarom had ik er eigenlijk al op gerekend dat ik niet genomineerd zou worden een ook niet zou winnen. Des te leuker is het als je dus wel genomineerd wordt. En er zijn inderdaad veel goede schrijvers met dito boeken en zoals ik in antwoord op Gea al zei: die gun ik het ook, want het is leuk om zoiets mee te maken.

      Ja, het is bijzonder om mensen die je alleen van foto's kent in levende lijve te zien. Dank je, Marjon!

      Verwijderen
  5. Congratulation Elly ! :)
    And have fun to your writing too :)!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts