zondag 4 december 2016

Boeiende couleur locale, flashbacks en fantasie

Gisteren kreeg ik bericht van mijn uitgever dat mijn roman Volg je hart een recensie heeft gekregen van NBD BiblionHet is de recensie die op de websites van alle bibliotheken wordt geplaatst en bij bijv. Bol.com. Spannend! Wat vonden ze van het verhaal? Dat valt nooit te voorspellen en dan mag je blij zijn als er een positieve beoordeling gegeven wordt. En in dit geval mag ik inderdaad blij zijn. Het is namelijk een mooie recensie geworden! 

Vier vrouwen reizen met een omgebouwde bus door het Zweedse Lapland en het noorden van Noorwegen. Hippie-achtige Grethe rijdt en leidt de overige, jongere vrouwen naar het volgen van je hart. Maar daarvoor moeten de vrouwen leren omgaan met een huwelijkscrisis, wachten op en openstaan voor nieuwe ontmoetingen en een eigen weg leren gaan. Grethe zelf gaat een oude liefde opzoeken. De schrijfster zit dicht op de huid van de protagonisten en dat verhoogt de betrokkenheid van lezers. Boeiend zijn de couleur locale, die de Nederlandse auteur goed kent, en de historische achtergrond (de aanleg van een spoorlijn rond 1900) van een deel van deze roman, getoond in flashbacks, die op fantasie berusten en mooi in de roman zijn verweven. Het boeiende en soms spannende boek kent een breuk die wat teleurstelt doordat het happy end snel in vogelvlucht wordt neergezet. De populaire schrijfster werd in 2016 met 'Blind Vertrouwen' genomineerd voor de Valentijnprijs (voor romantische boeken). - M. Willard


Wat het snelle happy end betreft, dat heb ik, zonder dat ik het van tevoren wist, in mijn volgende boek hopelijk weer goedgemaakt ;-) Bij het schrijven van mijn nieuwe verhaal ga ik er in ieder geval rekening mee houden. Op die manier leer je er telkens iets bij. 


De foto's in deze post zijn gemaakt in de omgeving van het Zweedse Tornehamn waar Grethe, Sara, Lisbeth en Veerle, de hoofdpersonen uit Volg je hart, in een oude, omgebouwde bus kamperen.
Op de eerstvolgende foto zie je een vuurplaats met op de achtergrond de overblijfselen van een oude brouwerij. Je komt zowel de vuurplaats als de brouwerij in Volg je hart tegen. Daar maken de vier dames iets mee wat van invloed is op het verloop van het verhaal.


Meer (historische) wetenswaardigheden over deze bijzondere omgeving, waar een belangrijk deel van Volg je hart zich afspeelt, vind je in mijn blogpost Een nieuw tijdperk. Neem er gerust een kijkje en waan jezelf even in de wereld van Volg je hart. Veel plezier! 



   





4 opmerkingen:

  1. Mooie recensie! Ik heb die ervaring niet met het eind van je boek... Ik las het boek natuurlijk met gevoel en diegene meer kritisch. Of zoiets ;-) Maar het is evengoed een mooie recensie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben er blij mee, Marjon :-)
    Ze moeten natuurlijk wel kritisch zijn en ik steek er op die manier nog iets van op. En ik ben altijd allang blij als er allerlei positieve dingen in vermeld worden :-p
    We gaan in ieder geval ons best weer doen een nieuw verhaal te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen